• Kommentarer
    5. april 2019
    Rolf Terje Lervik

    Vi har vært og sett på det nyeste fra Sveits

    For noen som lever med og av ur, så er det ikke mye som kan måle seg med Baselworld. Selv om jeg har vært der før, så er det like imponerende og overveldende å komme inn dørene til messesenteret – for en urmaker er det paradis.


     

    I mars dro jeg ned til Sveits for å delta på et av de store høydepunktene i klokkeindustrien, Baselworld. Baselworld Watch and Jewellery Show er en smykke- og klokkemesse i Basel, hvor det samles over 2000 utstillere fra over 45 land. Selve messen har røtter tilbake til 1917, da den første messen ble åpnet under navnet Schweizer Mustermesse Basel.

    Basel 2019

     

    I dag, etter 102 år, er det fortsatt her man først og fremst finner de nye produktene til Rolex, Tudor, Patek Phillipe, Chopard & Cie, Bulgari, Tag Heuer, Hublot, Zenith og Breitling. Følelsen man får av å se utstillingen av disse produktene kan ikke beskrives i ord. Man føler seg som et barn i en godtebutikk.

     

    Hvorfor velger vi å besøke Baselworld

    Som urmaker og Daglig Leder i Lervik Ur er det viktig for meg å vite hva det er jeg tar inn i butikken. Man får ikke riktig inntrykk av en vare før man har uret på håndleddet, kjenner vekten og ser detaljene i håndverket. Det får man rett og slett ikke over internett. Derfor er det viktig å være tilstede.

     

    Baselworld er også en arena der man har muligheten til å møte likesinnede og knytte nye kontakter med folk du ellers ikke ville truffet. Vi får møtt sjefene hos merkene som vi fører, i tillegg til at vi opplever at det er mange andre merker som ønsker seg inn hos Lervik Ur. Vi er interessante for produsentene, og det er en god ting å ha med seg, selv om vi er svært fornøyd med det vi kan tilby kundene våre i dag.

     

    Baselworld har en helt enestående posisjon i klokke-verden, men de siste årene har det vært en nedgang i utstillere på messen – slik man blant annet også kan se i teknologibransjen. Enkelte merker bryter ut for å jobbe med sin egne merkevare. Samtidig som Baselworld blir arrangert, holder Swatch-gruppen i år sin egen messe i Zürich. Der finner man merker som Blancpain, Breguet, og Omega.

     

    Det er viktig å opprettholde den riktige merkemiksen i vårt sortiment, og dette inkluderer merker fra Swatch Group. Derfor var jeg innstilt på at jeg også måtte komme meg innom Zürich. Men det er en litt annen verden enn den jeg er vant til i Haugesund, når det plutselig står en privatsjåfør som holder døren åpen for meg på en limousin, sendt av Omega. Man kan ikke unngå å føle seg litt som en diplomat på tur, når man kjøres fra Basel til Zürich frem og tilbake.


    Nytt fra Baselworld

    Jeg har nå sett det meste av nyhetene som kommer i løpet av året. I Sveits ser den ene godbiten etter den andre. Det er en del hemmeligheter som ennå ikke er offentliggjort, og som jeg ikke har lov til å fortelle om. Men for Omega-entusiaster, husk at det i år er 50 årsjubileum for Speedmaster Apollo-modellen…

    Rolex har presentert sine nye produkter, og det gleder meg å kunne fortelle om ett spesielt ur, Rolex GMT- Master II, som nå har kommet med ny tallskive i meteorite . Uret er laget i en 18 karats hvitt gull, og har blå og rød bezelring i keramikk. Dette uret er snart på vei til Haugesund.

    Wolf


    Vi har også lagt inn bestillinger på nye watch windere fra Wolf. Wolf er på samme måten som Lervik Ur et selskap som har gått i generasjoner. Sjefen for Wolf, Simon Philip Wolf V, er den femte Philip Wolf som har ledet selskapet, og selv er jeg nummer tre i rekken. Det er noe spesielt å kunne snakke historie med andre som har klokker som en del av sitt DNA. 

    Rolex GMT       


    Rolex GMT Master 126719 veil pris kr 343 050.-  Tallskive i meteorite, og klokke i 18 kt. hvit gull.


    Wolf

                                          

    Wolf trippel watchwinder med lagring. Pris kr 19 900.-                                                               

     

    I vår digitale tidsalder er det mye som kan gjøres over nett. Man kan tilegne seg informasjon og nyheter, holde kontakten med samarbeidspartnere eller administrere nettbutikken vår fra mellomlandingen min i Nederland på vei til Sveits. Men det er noe spesielt med å være tilstede fysisk. Det er spesielt og har sin egne verdi – ikke ulikt et analogt ur sammenlignet med et digitalt.

     

    I 2012 sa Jean-Frédéric Dufour, daværende Zenith-sjef og nåværende Rolex-sjef, at «Baselworld er stedet å være. Det er verdens viktigste og eldste messe i urmakerindustrien». Og det kan jeg stille meg bak. Det er ingen steder du kan ta pulsen på hva som kommer til å skje i Ur-verden, slik du kan på Baselworld.

     

    Med mange nyheter i kofferten satt jeg meg på flyet fra Sveits tilbake til Haugesund. Det er et fantastisk sted, Baselworld, og jeg gleder meg allerede til neste gang.


    Rolf Terje Lervik

    Rolf Terje Lervik
    Daglig leder Lervik Ur